Ce Aflam Despre Romani De La “Schimb de mame”

De cinci sezoane, PRIMA TV ne propune emisiunea “Schimb de mame”. Multe s-au schimbat in grila anii astia dar “Schimbul” a ramas neclintita (au strans 285 de episoade).

schimb-de-mame-prezentare_resize

Nu mi-e clar cum e cu audientele dar nu exista o emisiune pe piata la ora actuala care sa spuna mai multe despre romanii normali, sa ii arate asa cum sunt, in familie, fara vedete, fara interventii, fara extradrama, pur si simplu o fotografie a felului si locului in care suntem la nivelul mediu si de jos. Asta e lutul din care e facut poporul roman, poporul votant, consumatorul.

Este o emisiune cu oameni normali, de la orase si sate, pusi in situatii care ii scot complet din confort si care genereaza cele mai autentice reactii, in cel mai autentic cadru. Este o emisiune in care vedem tot: unde locuiesc, ce mananca, cu ce se imbraca, cum vorbesc, care le sunt valorile si limitele, cum isi educa copiii, la ce stimuli raspund, rolurile sexelor in familie, legatura cu media si influentele exterioare. E imaginea aia de n-a reusit sa o scoata nici o cercetare, e locul unde gasesti explicatii pentru tot felul de comportamente aparent inexplicabile.

Iata cateva concluzii despre romanii nostri, din peste aproximativ 50 de emisiuni vazute. Evident, vorbesc despre majoritate. Sunt si exceptii la cele de mai jos:

Romanii se iau in serios, o iau personal, nu reusesc sa intre in rol. Emisiunea e pe viata si pe moarte. Oameni aparent normali se transforma intr-o saptamana complet. Oameni care se inscriu la emisiune vazand oameni care plang la final, plang si ei la randul lor la final. Antropologie si sociologie first hand.

N-am vazut prea des haz de necaz. N-am vazut bun simt asa cum spune legenda ca are romanul originar. Tinerii (generatia asta noua) sunt lipsiti de repere, conectati la ziua curenta.

Familiile sunt matriarhale, femeia tine gospodaria si ia deciziile cu privire la organizare, educatie, investitii. Postura din care face acest lucru este insa lipsita de recunoastere. Barbatii se astepta sa fie serviti si respectati. Nu se implica in crestea copiilor si au o atitudine de expectativa. Intervin doar ca ultim cuvant, masura.

Majoritatea barbatilor romani sunt niste mitocani. Destul de abrutizati, se comporta ancestral cu femeile si copiii. Nu avem parte de fineturi sau nuante. Morometii de acum 80 de ani sunt la fel de actuali.

Femeile sunt intr-o postura de sacrificiu pentru ca familia sa fie imbracata, hranita si linistita. Bucuria lor consta in satisfactia membrilor din familie serviti. Desi constientizeaza lipsa de respect din casa, nu au ce face pentru a schimba asta.

Romanii gatesc foarte mult si destul de variat. Pare ca avem o experienta culinara interesanta la acest nivel. Mare parte din timpul femeii sta in jurul asigurarii hranei.

Conditiile de viata sunt mizere dar in general toate casele au tot ce le trebuie din perspectiva dotarilor. Conditiile mizere se datoreaza lipsei de calitate si aplecare spre simplitate. Totul este incarcat si eclectic. Stilul este departe de a-si fi gasit vreun rost in casa romanului mediu si sarac. Aici se duc toate chinezismele si plasticele ieftine.

Romanii au facut o filozofie de viata din a afirma ce trebuie facut dar a nu face. Majoritatii ii place sa faca parada de intelepciune si referinte recunoscute, fara a demonstra ca si aplica ce considera un comportament dezirabil.

Nimeni nu este de vina la romani. Discutiile interminabile nu reusesc sa gaseasca cauza lucrurilor. Nimeni nu cedeaza (poate e si parte de scenariu aici).

Romanii au o relatie de fatada cu credinta. O bifeaza si o folosesc la nevoie. Rar mai gasim niste femei intr-o zona de bigotism.

Pasivitatea este atmosfera principala in casele romanilor. Totul se desfasoara intr-o rutina si un ritm jos, asezat. Romanii sunt multumiti cu ei si viata lor.

Romanii sunt inflexibili. Noul ii sperie, sunt fixati in comoditate si rutina. Nu sunt deschisi la concepte din afara – stiu ei mai bine cum trebuie educati copiii sau lucrurile merg foarte bine cum merg, nu trebuie intervenit asupra lor. Strainii care le intra in familie sunt priviti condescendent si cu un zambet autosuficient in coltul buzelor.

Romanii nu vorbesc corect si nu au nici o preocupare in directia asta. Stilul e rastit si de mahala. Ridicatul vocii face parte din argumentele de baza.

Televizorul e principala relatie cu lumea exterioara si educatia (fara surprize aici).

Orice casa, din orice fundatura are calculator si internet. Telefonul mobil destept este cea mai evoluata scula din casele romanilor. Telefonul si calculatorul sunt principalele instrumente prin care cei mici se educa, isi petrec timpul sau sunt determinati sa faca lucruri.

Peste 5.000 de familii s-au inscris pentru acest program in cei 5 ani.

Bravo Prima ! Hai Romania !

wifeswap_2012-12-02_a wifeswap_2013-11-09-1 wifeswap_2013-11-17-1 wifeswap_2013-12-15-1 wifeswap_2014-04-13_a

 

22 thoughts on “Ce Aflam Despre Romani De La “Schimb de mame”

  1. Si eu m_am uitat la un sezon, din aceleasi motive. Sunt de acord, in mare parte cu concluziile, cu mentiunea ca e totusi un ‘bias’ aici (scuze, dar nu gasesc termen adecvat in romaneste), e reprezentativ pentru oamenii care privesc si se inscriu la astfel de emisiune. Bineinteles ca ei reprezinta o mare parte din populatie.

  2. Pingback: Schimbarea de mame | Câteodatã Soare

  3. O spun din experienta.nu este realitate ceea ce se da la tv,se vrea circ pentru ca circul se vinde si rautatea,se manipuleaza la greu,am fost foarte dezamagita de emisiune

    • De acord cu Adriana, precum a si sesizat autorul in comentariul “…poate e si parte de scenariu aici…”. Nu cred ca emisiunea nu urmeaza un scenariu bine stabilit dinainte. Au gasit o formula care merge si o repeta la infinit, nu cred posibil sa existe atat de putina diversitate in familiile romanilor. Unele puncte sunt “de bun simt”, dar pentru a folosi ca exemplu o astfel de emisiune mi se pare gresit.

  4. Toate bune!
    Exceptia: majoritatii le place. Parca in limba romana subiectul se acorda cu predicatul in gen, numar si persoana. Asadar, majoritatii II place! Argumentul conform caruia substantivul “majoritate” are inteles multiplu, adica la plural, este scuza celor care spun “majoritatea oamenilor fac” nestiind ca “majoritatea” este subiectul iar “oamenilor” este adjectivul. Pentru a conchide, corect este: majoritatea oamenilor face.
    Auguri!

  5. Nu e total gresita opinia pentru o persoana care vede din afara ( la TV ) emisiunea , dar realitatea este mult mai grea . Personajele participante sunt “fortate” sa ajunga in situatii extreme sau jenante , pentru ca asta cere formatul emisiunii si asta vinde . Daca totul ar fi monoton sau neinteresant….exista telecomanda . Este foarte greu sa fi natural sau sa te faci inteles dupa o zi de munca , 7-8 ore de filmare , cu 1-2 copii in grija si cu straini ” in bocanci ” in mediul tau familial .

  6. Pingback: Cum am ajuns sa nu stim nimic despre social media | M A N A F U *

  7. Funny! Exact despre aceasta emisiune, despre zugravirea portretului romanului din ziua de azi, despre rolurile de femeie la cratita si barbat violent din societatea romaneasca vorbeam ieri cu cineva!
    Probabil ca, Adryann are dreptate: nu cred ca merg pe un scenariu, insa pe un tipar de a-i aduce in anumite situatii jenante si a le extrage cu forta reactiile, cred ca ne putem baza.
    Pe de alta parte, chiar e foarte bun ”studiul ” tau si e un ajutor pentru cei care vor sa traga cateva concluzii de aici.
    Andreea, ”bias-ul” tau nu e tocmai corect si loveste chiar in autorul acestui articol, de aceea voiam sa te ajut sa corectam si sa spunem ”e reprezentativ pentru oamenii care se inscriu la astfel de emisiune”. Justificarea sta in faptul evident ca, unii se uita la astfel de emisiune, tocmai din motivul care a stat la baza scrierii acestui articol.

  8. Din pacate asta e mentalitatea multora. Putem invata ca

    1. La tara si nu numai barbatul se da cocos, sclavagizeaza femeia care culmea, e bucuroasa se fie umilita si sa il serveasca.
    2. Toti isi baga pixul in educatia copiilor. Daca doar ar ignora-o ar mai fi cumva, insa ii invata tampenii, ii bat, ii abuzeaza si in general, habar nu au de ce i-au facut si nici ce pot face cu ei. Comunicarea se facew urland si atunci nu are rol de comunicare si de ordin de nelcintit.
    3. Din pacate, in 80% din Romania, femeia nu are niciun statut si nici nu e educata si informata cu privire la drepturile ei. Suntem mai rau ca in Evul Mediu. Suntem o natie de retardati, bosimani si marlani.
    4. Ospitalitatea noastra proverbiala s-a dus pe apa sambetii. Familiile de imprumut, in loc sa se poarte frumos macar o saptamana, sa se abtina cat de cat, parca au iesit din iad. Barbatii sunt marlani, nepoliticosi, badarani si au o placere nebuna sa umileasca musafirele. Sau Prima da bani mai multi cu cat scandalul e mai mare?

  9. Nu cred ca se mai chinuie sa se ajunga la situatii jenante sau sa faca scenarii profilele psihologice dupa care sunt alese si cuplate famillile asigura aparititia naturala a situatiilor tensionate…

  10. Pingback: Linkuri de weekend

  11. De ce cand se analizeaza ceva ce tine de presa/televiziune se comite aceeasi eroare – generalizarea? Auzi texte gen “asta vor romanii”, “asa sunt romanii”, “la asta se uita romanii”, “asta place romanilor”. De unde pana unde asemenea concluzii absolut idioate?

    Pai e cat se poate de simplu sa vezi audienta acestor televiziuni/emisiuni si sa raportezi acea audienta la numarul romanilor. Ca textele amintite mai sus sa fie reale, ar trebui ca la o emisiune sa se uite cel putin 10 milioane de romani. Imi spuneti, va rog, si mie o emisiune care sa aiba o asemenea audienta?

    E inexplicabil cum vorbiti de emisiuni cu o audienta de doua trei sute de mii de romani…si le prezentati ca si cum ar reprezenta intreaga populatiei a romaniei. Domnilor si doamnelor, pastrati proportiile si emiteti judecati in consecinta. Si cele mai urmarite mizerii de show-uri de pe pro tv si antena 1 aduna un maxim de 2 milioane jumatate de romani. Mai e ceva pana la 20 de milioane.

    Asta se intampla si cu alegerile. Merg la vot 30 – 40 la suta din romani (oficial, pentru ca nu stim cate sunt voturi duble, triple, etc.) si gata toti vorbesc ca asa au votat romanii. Nu, dragilor. Voi vorbiti zi de zi despre si pentru o minoritate. Majoritatea romanilor e una tacuta, care isi vede in fiecare zi de treaba si isi duce viata inainte fara sa se fi uitat vreodata la emisiunile astea mizerabile sau chiar fara sa fi votat vreodata.

    • Prietene, eu vorbeam despre ce se vede despre romani din emisiune, nu despre audienta. Despre faptul ca emisiunea intra in casele romanilor intr-un mod foarte direct si lipsit de regie. Nu-mi argumentez concluziile pe audienta.
      Calmeaza-te si ia-o mai incet.

    • Afiramtiile cu romanii sunt corecte . “asta vor romanii consumatori de TV”
      * legat de audienta, daca 10 mil de ro s-ar uita la tv inseamna ca tara e pe faliment in 2 zile.. Tu legi cifre de populatie cu cifre de audienta, si ai impresia ca 20 mil romani ar trebui sa urmareasca tv ?! ( din cele 20, doar 4 mil conteaza pt consum!), insemnand ca 1 mil de privitori e foarte mult pt ro!
      Ai dreptate , o parte din romani e una tacuta, dar partea medie si joasa e cea din “schimb de mame” cum bine s-a tras concluzia in acest articol.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.