Despre Condusul Pe Drumurile Publice

Citesc o multime de scrieri despre cum trebuie sa conduci pe un drum public, sfaturi, retete si invataminte de la oameni care se pricep.

 

 

Dupa 200k km si aproape 20 de ani de condus, iata si abordarea mea:

 

 

distanta fata de masina din fata este de cele mai multe ori mult mai importanta decat viteza. Daca pastrezi distanta si ai ceva experienta, de cele mai multe ori esti mai in siguranta decat un conducator care merge incet dar in curul aluia din fata.

de cele mai multe ori, cel mai bun aliat in condus este decizia si, evident, cel mai mare dusman indecizia, ezitarea, nesiguranta.

– depasirea este momentul tau de glorie. Daca stii sa faci asta, esti un zeu.

daca nu poti sa conduci anticipand, poate nu trebuie sa conduci.

daca esti rapid incearca sa te faci si vazut, auzit.

– de cele multe ori mancatul in masina este mai periculos decat vorbitul la telefon.

este mult mai important sa semnalizezi cand trebuie, nu tot timpul. cunosc foarte multi oameni (majoritatea femei) care nu pot sa conduca daca nu semnalizeaza in continuu.

daca ai semnalizat, nu inseamna ca poti sa te bagi.

mersul permanent cu luminile de intalnire aprinse (faza scurta) aduce beneficii de toate felurile. Just do it.

mersul cu proiectoarele de ceata aprinse este dovada suprema de taranie si lipsa de educatie rutiera.

mersul cu luminile de ceata din spate aprinse in oras este o dovada de mitocanie si scade siguranta traficului.

in afara localitatii stai langa marginea drumului cat mai mult, in localitate stai cat mai mult langa centrul drumului.

– in oras, de la punctul A la punctul B nu se merge in linie dreapta ci urmarind sau intuind marcajele.

– este bine ca atunci cand ai o masina noua sa incerci sa o duci la limita pe drumuri mai putin umblate, sa stii ce poti face cu ea si care ii este comportamentul.

when in doubt, franeaza si casca ochii.

mainile trebuie sa fie in permanenta pe volan; trebuie sa intuiesti momentele periculoase si sa te deconectezi de la topicurile din masina. Manuirea profesionista a volanului (pe exterior si prin tragere, nu impingere) iti mareste sansele in situatiile extreme.

trebuie sa schimbi viteza inainte de curba (sau situatia periculoasa) si in curba sa stai cu mainile pe volan.

– daca pasagerii din spate nu au centura, risti sa te omoare, in cazul unui impact.

anvelopele sunt consumabilele de care trebuie sa ai grija cel mai mult (uzura, presiune, echilibrare) dpdv securitate in trafic. Sunt detaliile care schimba total rezultatul.

Bonus:

intrarea in sensul giratoriu nu se semnalizeaza. In sensul giratoriu nu se semnalizeaza niciodata stanga ci numai dreapta cand vrei sa il parasesti (si by the way, este obligatoriu).

cand vrem sa oprim pe dreapta nu punem avariile. Semnalizam dreapta si oprim.

pe autostrada este obligatoriu sa stai pe banda din dreapta, chiar daca nu e nimeni in spatele tau pe cea din stanga.

pe drumurile nationale este interzisa oprirea.

Fiti amabili in trafic si conduceti defensiv 🙂

8 thoughts on “Despre Condusul Pe Drumurile Publice

  1. prea multe lucruri de bun simţ. nu sunt de acord. ce manele pot asculta în maşină? pot conduce doar cu o mână pe volan? pot să intru in curbă cu viteză mare şi să frânez când ajung pe sensul invers?

  2. Tot ce spui este absolut corect. Am carnet deja de 17 ani, probabil vreo 250K km şi nici un incident major – am fost doar tamponat de 3 ori – şi îmi dau seama că, instinctiv, respect majoritatea regulilor despre care vorbeşti.

    Încă un lucru: dacă eşti atent la ceilalţi şoferi, în timp înveţi să înţelegi corect semnalele pe care ţi le dau chiar înainte de a vira, frâna sau accelera. O mică ezitare, o întoarcere a capului, o deviaţie sau ceva asemănător îţi spun că şoferul din faţa ta/de lângă tine se pregăteşte să facă o chestie care ar putea să-ţi provoace probleme. Avertizat cu o secundă, două, mai devreme, poţi reacţiona mai eficient.

  3. dupa 7 ani de permis si undeva la 200k, din ce scrii tu acolo pot sa iti spun ca ai descoperit apa calda, felicitari. doar 2 chestii conteaza atunci cand conduci: ANTICIPAREA si REFLEXUL, presupunand, desigur ca teoria o stii deja din scoala. daca le stapanesti pe astea 2 poti sa iti montezi un aragaz in masina si sa prepari o ciorba in timp ce conduci inca 1 mil km fara incidente.

  4. Probabil ceva de genul asta ar trebui introdus si la scoala de soferi, din ce vad zilnic cred ca pentru prea multi codul rutier e prea greu de digerat. Atentie insa la primele doua expuneri de la “BONUS”:
    – intr-un sens giratoriu cu mai multe benzi (vezi intersectia de la Razoare), ar fi indicat sa semnalizezi si stanga, in cazul in care nu reusesti sa te incadrezi si ai de gand sa iesi mai tarziu din giratoriu. Nu de putine ori m-am trezit ca se gaseste cate unul ca imi taie calea si eu ma astept sa mearga inainte (da stiu, trebuia sa ajung eu pe banda 2 pana in giratoriu, incercati asta cand e aglomerat).
    – cand vrei sa opresti pe dreapta semnalizezi, te asiguri si apoi opresti. Am vazut nenumarate cazuri de berbeci care vin tare din spate. Si de cand m-au trosnit (de vreo 3 ori, daca tin bine minte) pe la diverse treceri de pietoni sau semafoare, prefer ca atunci cand franez/opresc sa arunc ochii si in retrovizoare. Just in case…

    Sunt doar niste observatii. In rest, pe sosea daca nu te pazesti tu nu te pazeste nimeni, asa ca ochii mari tot timpul.

  5. As mai adauga doua ref la mersul pe autostrada:
    – daca cel de pe dreapta da semnal ca vrea sa depaseasca, cei care merg pe banda din stanga franeaza usor si il lasa pe om sa se bage, in Romania iti iei flashuri in freza. Tarani.
    – daca esti totusi pe banda de depasire si vezi unul care merge prea incet sau a uitat sa elibereze acea banda, nu folosi flashurile, nu folosi claxonul. Da un semnal stanga. Asa fac oamenii in tarile civilizate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.