Spoturile Rosia Montana. You Are Missing The Point.

Au aparut spoturile facute de Papaya cu Maia Morgenstein si Dragos Bucur. Spoturile sunt contrastante cu ce s-a mai vazut pe tv si creeaza reactii, discutii, confruntari.

Comentariile insa au luat-o razna rau de tot. Romanul explica ce vede, adauga logica in metafora, decontruieste logic drama. Evidentul se joaca cu nervii nostri, se analizeaza tot felul de detalii legate de executie, se infiereaza actorii, se declara antipatii si simpatii fata de executanti. Social media at its best.

Mai baieti/fete/specialisti/oameni buni sau mai putin: actorul este o persoana care joaca intr-n spot/film etc isi ofera serviciile pentru productia respectiva. El, in viata reala, este altfel, poate in contrast cu ce afirma in spot. In spot, film etc el performeaza o arta, aplica niste proceduri, interpreteaza ce discuta cu o echipa. Asta, printre altele inseamna ca:

– el nu se identifica cu miscarea respectiva decat daca il vedeti printre manifestantii Salvati Rosia Montana. In rest, a fost de acord sa-si imprumute din imagine pentru o cauza. Rebenciuc nu este exponentul Vodafone. Este un actor care si-a imprumutat vocea pentru spotul acela. Maia Morgenstein nu bea cafea pe scena intre repetitii si spune chestiile alea, dupa care se duce si-si rupe urechile prin munti. Ala nu e sange adevarat, ala nu e aur adevarat, ok ? Actorul, pe baza de simpatii sau bani performeaza ce ii cere o echipa. Este un executant. Pune in arta ceva. Dupa care se duce acasa si ia cina. Ca un om normal.

– el nu sufera, nu isi scoate dintii, nu isi rupe urechile etc. Niste oameni incearca sa faca un point prin dramatizarea unei situatii. Se mai intalnesc aceste mecanisme si in filme, la teatru, la sceneta de sfarsit de an, oriunde se doreste obtinerea unei reactii, unde se incearca o dramatizare. Se face un point. Concentrati-va sa intelegeti pointul ala, ca despre asta e vorba, despre suferinta, nu daca Maia Morgestern e mama lui Isus sau nu.

Incercati sa comentati dramatizarea, efectul, modul prin care actorii transpun o tensiune, mesajul campaniei (ca suntem in publicitate aici), relevanta pentru cei carora se adreseaza. Daca doriti, treceti si la executie, la cum e filmat, la ce se spune, dar pentru numele lui Dumnezeu, lasati actorii in pace, pentru ca aia joaca, nu e camera ascunsa, nu se reprezinta pe ei acolo.

 

7 thoughts on “Spoturile Rosia Montana. You Are Missing The Point.

  1. Mugur, o singura observatie care infirma pointul tau: ambele spoturi incep cu “Sunt Maia Morgenstern/Dragos Bucur”. Ceea ce le situeaza in genul testimonial, unde nu e nici Rebengiuc/Vodafone, nici Maia/Doncafe.

    • Pai am spus ca aia e o perversiune a agentiei, care s-a folosit de numele si notorietatea lor sa dea greutate unui mesaj. Eu nu cred ca ei au pe bune pozitia asta. S-au asociat mai mult cu cauza asta dar restul e dramatizare.

  2. Nu pot fi de acord in totalitate cu aceste asertiuni. Acest panegiric are sens pentru spot-urile ce promoveaza produse comerciale.

    Pentru campanii de CSR cred ca trebuie aplicate reguli diferite. Aparitia unei personalitati publice intr-un clip ce promoveaza o cauza sociala presupune asocierea respectivei persoane cu mobilul respectiv.

    Cand Natalie Imbruglia blameaza industria de blanarie, nu m-as astepta sa o vad a doua zi imbracata intr-o nurca stridenta. Intr-un spot social vedeta nu doar isi proiecteaza aura de celebritate asupra unui “produs”, nu este un endorsement banal; respectiva vedeta devine ambasadorul acelei cauze.

    Astfel de spot-uri nu se realizeaza ca o exprimare artistica, ci au scopul precis de a manipula, sau cel mult persuada opinia publica in directia uneia dintre cele doua tabere. Si nu, nu cred ca prezenta Maiei Morgenstern intr-un clip ce apeleaza la shock value pentru a prezenta cazul anti-Rosia Montana este echivalabil cu promovarea cafelei Jacobs.

    Competitia pentru buying decision nu este aceeasi cu competitia pentru opinii. Arena nu este aceeasi, jucatorii nu sunt aceeasi si cu siguranta deznodamantul nu este acelasi.

    • Eu interpretez asa. Daca Dragos Bucur dadea o declaratie la o manifestatie pe strada, in cadrul unui interviu sau intr-o conferinta de presa in care spunea ca aceasta este pozitia lui, era genul ala de endorsement direct, care implica persoana celui care o face. Parca a fost o campanie cu cititul in care diferite personalitati spuneau ca citesc etc.
      In momentul in care omul actor face aceasta declaratie, parte a unui script, intr-un spot cu efecte dramatice, eu pot sa-l consider ori simplu actor ori actor implicat in proiect dar in nici un caz, in ambele situatii, nu as merge inspre a comenta daca Dragos Bucur ar face pe bune lucrurile pe care le face in spot.

  3. Exact ce s-a scris mai sus. In momentul in care ei s-au pozitionat in zona de testimonial, nu au cum sa aiba alta parere fata de Rosia Montana. Dimpotriva, asociindu-se chiar pe o pozitie extrema (ca sa nu zic extremista), au pus intreaga greutate a spoturilor publicitare pe greutatea persoanei lor. Daca vreunul dintre ei este intrebat ce parere are despre Rosia si are oricare alta parere decat ca acolo nu trebuie sa fie facut minerit, intreaga greutate a spoturilor cade. Se face praf.

    De-aia si eu, care nu sustin proiectul de minerit de acolo, nu am cum sa salut aceasta initiativa. E ca si cum ai vedea-o pe Angelina promovand PETA si purtand apoi o blana de nutrie. Nu suntem in zona de produse comerciale, suntem in zona de implicare sociala. Ei nu sustin un produs comercial, ci o initiativa civica/politica. Asocierea de imagine e pe alt nivel decat cel comercial.

    Nu e acelasi lucru cu Rebengiuc citind ceva despre Vodafone. Nivelul de implicare emotionala este altul.

    In rest, de acord cu ce ai scris – ar fi absurd sa credem ca si-au scos urechile, dintii sau ce altceva au mai apucat sa aureasca. 🙂

  4. Mugur, greşeşti. Ţi-au spus-o cei de mai sus, ţi-o mai spun şi eu.

    Dar, de dragul argumentaţiei, hai să mergem pe ideea ta. Tu îmi dai mie o sumă de bani ca eu să apar in clipul tău la BereProastăDeTirişti. Undeva în contract scrii că eu n-am voie să beau în public altă bere, că se fute foată campania pe care au am luat bani? Mă simt eu obligat să nu beau altă bere decât aia pe care o promovez pe bani?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.