O Discutie Despre Publicitate, Bloguri Si Facebook Cu Comanescu

tumblr_lyxgk5ijsF1qza249o1_400

Lunile trecute am avut o discutie cu Iulian Comanescu. Iata mai jos doua fragmente:

 Iulian Comanescu: Ce mă interesează pe mine, în toată discuția asta, e răspunsul la întrebarea: “Unde sunt banii?” Așa că hai să te-ntreb: unde sunt banii, pe Facebook?

Mugur Pătrașcu: Facebook-ul a schimbat niște comportamente în felul în care se face comunicarea online. În primul rând, nu mai există microsite-uri de brand. Noi făceam foarte multă comunicare pe microsite-uri, inventam un microsite în care se întâmplau lucruri, oamenii veneau acolo, îi aduceam cu media, se întâmplau lucruri, plecau, mai luam și o bază de date, et caetera. Acum nu se mai întâmplă chestia asta, acum se întâmplă aplicații. Mai întâi, Facebook-ul a luat bani mutând banii de microsite-uri în zona de aplicații. După aceea, media. Media se întâmpla în zona de display, ca să-i aducem pe site, acum se întâmplă în interiorul Facebook-ului, ca să-i ducem tot pe Facebook, în aplicațiile noastre. Și Facebook a vândut această iluzie a megacomunității. După care ne-a spus – stai puțin, ca să ajungi la ea, la comunitate, trebuie să plătești. Și aici ai o alternativă: ori nu plătești și ești deștept și faci megaconținut, care funcționează singur – ori nu ești așa de deștept și plătești media, ca să ajungi la oameni. Dar bani oricum dai, pe media sau conținut.
O altă chestie pe care a schimbat-o Facebook-ul foarte tare e legată de diferența asta de comportament. Pe un site mă duc când și când, pe Facebook stau toată ziua. Ca urmare, și eu, ca brand, trebuie să stau permanent acolo. Așa că mai apar și alți bani, legați de o mentenanță de Facebook. O echipă care să stea și să rezolve lucrurile. Mentenanța asta pleacă de la zona de support – băncile, Vodafone și alte corporații fac mega-support, rezolvă probleme și așa mai departe. Dar poate fi vorba și de oameni care nu fac decât să dialogheze. O băutură, de exemplu, va dialoga cu utilizatorii. Cam aici sunt banii. Aplicații, media, mentenanță. Sunt FMCG-uri care au peste 60% din buget pe Facebook.

 

Iulian Comanescu: Hai să vorbim puțin despre tipurile de media digitală. Avem acum opoziția asta între rețele sociale – Facebook mai ales – și bloguri. Am avut o discuție off the record într-o altă prăvălie digitală mare, iar ei spuneau că blogurile nu mai sunt atât de hot și Facebook-ul devine un vehicul din ce în ce mai bun.

Mugur Pătrașcu: Facebook-ul și blogurile sunt două lucruri diferite. Blogurile sunt creatoare de conținut, Facebook-ul doar învârte conținutul. E cumva interfața care îl livrează. Revenind la bloguri, mi se pare, în esență, că merg într-o direcție bună, în sensul că ajungem la un fel de maturitate a lor, la un moment în care avem din ce în ce mai multe bloguri de nișă, oameni care au început să se stabilească pe un domeniu, să-l crească, să aibă și bani de pe urma lui. Ce constat cu plăcere în ultima vreme e că există un foarte bun curent de opinie în blogosferă, adică o zonă care concurează direct jurnalismul de trust. Mi se pare că am găsit foarte multe minți clare, așa, în perioada în care s-au întâmplat toate lucrurile legate de Roșia Montană, de mitinguri. Dar revin la blogurile specializate, de fashion, de bucătărie, de fotografie, de turism, de mai știu eu ce.

 

Restul discutiei aici

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.